Tisdag 20 April 21.36

2010-04-20 @ 21:54:06

Fördommar?

Sitter och ser på desperate housewives och ni som följer serien känner säkert till att katherine och robin (en tjej) har haft sex och nu satt hon och pratade om det med gayparet och helt plötsligt kom jag och tänka på en sak. Om inte jag hade fått lära mig att tjejer blir kära i killar och killa i tjejer skulle jag då se på homosexualitet på samma sätt ? Antagligen inte. Om ingen hade LÄRT mig att det är fel med två tjejer som gillar varandra skulle det säkert vara mycket vanligar och jag skulle antagligen inte heller se ner på det på samma sätt. Visst, jag har absolut inget emot lesbiska/bögar men ändå ser jag ner lite grann på när dom visar det allt för ofentligt. Och annledningen till detta är att det är vad jag har fått lära mig sen barnsben. Och samma sak gäller även så mycket annat...

- Kristendom

Antalet troende som själva upplevt något som fått dom att tro på gud är minimaliskt. Vi i sverige tror på gud eftersom att någon har lärt oss att vi ska tro på gud. Vi ser ner på andra som tror på andra saker när det egentligen bara råkar vara så att dom fått höra en annan historia. Själv är jag inte troende och förstår inte varför jag skulle grunda mina värderingar i livet på något som någon sagt åt mig att tro på. Som jag aldrig fått någon form av bevis för. Men, allas tro är värd att respektera.

- Raser

Automatiskt ser dom flesta ner på utlänningar utan att riktigt kunna förklara varför. Många beskriver impulsivt en utlänning som farlig, språkligt efterbliven och arbetslös. Visst finns det många i den situationen men annledningen till det är att vi har dessa fördommar och inte vill släppa in dom i samhället.

- Blondiner

Att någon tror att hårfärgen har något som helst med intelligensnivån att göra är ganska patetiskt. Och att blondiner har stora bröst och gillar och visa upp sig stämmer inte direkt heller...

Ja, detta är några exempel på saker som vi fått lära oss att så här är det och när man tänker efter är det egentligen helt rubbat. Tack och hej.

/Annah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback