Ett litet smakprov kanske ?

2011-01-11 @ 22:42:55
Uppdatringen blir lidande av mitt bokskrivande men som kompensation tänkte jag att jag skulle bjuda på ett smakprov :) Det som ni kommer få läsa nedan är första sidan och en text tagen ur boken (om det inte kommer några ändringar vill säga).

För er som inte ännu förstått konceptet med boken så är det en samling utav texter som jag med alla vill förmedla något. En känsla, ett budskap eller bara nå ut med mina åsikter. Det finns alltså inga långa kapitel eller något sånt utan det är kortare texter som alla betyder något.

Vem är Annah Björ?

Jag är en 15-årig tjej som skulle kunna beskrivas som förvirring personifierat. Antalet tankar som snurrar runt i min skalle på en dag är fler än vad jag klarar av att räkna till. Jag har lätt för att se saker ur mer än en vinkel och säger därför ofta emot mig själv. Med andra ord ska du inte bli förvånad om du först läser en text där jag uttrycker mig om hur fruktansvärt tragiskt jag tycker kärlek är och på nästa sida lyder rubriken ”Kärlek – det bästa på vår jord”.

Ända sen barnsben har jag fått höra att jag kommer bli något stort. Att folk tror på mig och att jag kan bli precis vad jag vill. Men ska jag vara ärlig så förstår jag verkligen inte vad det är för egenskaper jag har som får folk att tro detta om mig. Visserligen har jag en förjävla stark vilja och kan vara en drivkraft utan dess like. Men jag kan även vara lika slapp och oengagerad som, ja, det mesta slappa och oengagerade du kan tänka dig.

Mitt orförråd är i största laget och jag har en förkärlek för att dra till med  krångliga ord och avancerade meningsbyggnader och ibland skriver jag saker som ingen annan än jag själv någonsing kommer att förstå.

Det som står i den här boken är mina åsikter och tankar. Att skriva är mitt sätt att rensa skallen och få ur mig allt det som annars enbart lagras bakom pannbenet. En del du läser kanske kommer vara det mest roande/störda/vackra/tragiska/oroväckande du någonsin har och kommer läsa men det här är vad som finns i skallen på en 15-årig flicka vid namn Anna(h) Sofia Magdalena Björ.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Konsten att älska den rätta.

Det finns strika bestämmelser för vem du kan se som en poteniell livspartner och om du inte håller dig innanför dessa ramar ska du vara beredd på att samhället kastar ett snett öga på dig. Även om vi lever i ett samhäller som blir allt mer tollerant har vi en lång väg kvar att gå. 

Tänk dig att du tar en promenad genom parken en sen sommarkväll. På i stort sett varenda bänk sitter lyckliga par och håller om varandra, inget märkvärdigt med det. Men på en utav bänkarna ser du en 30-årig man som kysser en 15-årig flicka ömt. Med all säkerthet tänker du genast ”Och vad i hela fridens namn var det där?!”.

Eftersom att detta par inte följer mallen är det inte många som kan låta bli att undra vad det var som gick snett. Att det fakiskt skulle vara kärlek som uppstått mellan dessa två individer ser dom flesta som helt totalt omöjligt. Det finns strikta regler för vem man får älska. Men det är inte alltid som den som är skapad för en passar in i denna mall.

Att som tjej älska en annan tjej är förbjudet. Att som 15-åring få fjärilar i magen av en man som redan inträtt vuxenlivet är näst intill straffbart. Att finna den där famnen hos en yngre kille anses vara desperat. Att tro på att man kan älska mer än en person är långt ifrån okej. Att älska rätt person är en konst.



Kommentarer
Postat av: Sebastian Thorsen

(y) !!!!!

2011-01-12 @ 00:57:14
Postat av: Erika

Bra skrivet tjejen! =)

2011-01-12 @ 19:41:04
URL: http://domkallarmigerika.blogg.se/
Postat av: linda danielsson

bra skrivet! :)

2011-01-13 @ 21:31:46
URL: http://liindadanielsson.blogg.se/
Postat av: emelie runnelid

Anna Sofia Magdalena Björ.

En grym brud så att säga.

2011-01-18 @ 20:49:44
URL: http://eemelay.blogg.se/
Postat av: linn runnelid

jävlar vad bra skrivet annah! :)

2011-01-19 @ 22:06:05
URL: http://sweetshoes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback